Zijn alle gemeenten voor het Nationale Isolatie Programma (NIP) gelijk? Nee, natuurlijk niet. Vanuit het NIP stuurt de landelijke overheid op de energiebesparing van 750.000 woningen waarbij de gemeente de bewoners gaat helpen. Maar hoe pak je dat als gemeente aan? Waar begin je? En hoe benader je deze mensen?

Net zomin als alle gemeenten hetzelfde zijn voor het NIP, zijn bewoners en hun woningen gelijk. In het isoleren van hun woning belopen bewoners verschillende paden. Waar de een graag met een energiecoach aan de keukentafel zit, zoekt de ander het liever zelf (online) uit.

Bij BDH zien we 3 bewonerstypen, die elk hun eigen route bewandelen. En bij deze routes zijn er andere mogelijkheden die de gemeente kan inzetten om aansluiting te vinden.

3 typen bewoners

Laten we eerst inzoomen op de 3 typen bewoners:

  • De groep ‘ik zoek het zelf uit’. Deze bewoners hebben baat bij goede informatievoorziening. Zij zoeken contact met een isolatiebedrijf of gaan zelf installeren.
  • De groep ‘we doen het samen’. Deze bewoner vergaart informatie samen met buurtgenoten tijdens een bewonersavond. Vervolgens worden – soms in onderlinge samenwerking – vervolgstappen gemaakt.
  • De groep ‘persoonlijke ondersteuning’. Sommige bewoners willen graag hulp uit het energieloket voor een overzicht van de energiebesparing mogelijkheden. En een energiecoach die hen begeleidt bij de uitvoering, of het opstarten ervan. Ook kun je hen ondersteunen met bijvoorbeeld een inkoopactie.

 

Selectie maken

Hoe bereik je deze groepen? Allereerst door een selectie te maken van de woningen die binnen de NIP-criteria vallen. Dat kan heel eenvoudig met de BDH Keuzehulp Wijken & Buurten. Een dashboard, maar dan met veel extra’s. Deze Keuzehulp biedt een kaart en overzicht van de woningvoorraad in de gemeente en ondersteunt bij het maken van (uitgebreide) selecties. Zoals specifiek energielabel van de woningen in een wijk, WOZ-waarde per woning, etc. Op basis van zo’n selectie kun je zelfs een straat of cluster van vergelijkbare woningen selecteren én de adresgegevens (voor het organiseren van bewonersavonden) van deze woningen exporteren.

 

Van plan naar uitvoering

Vervolgens kun je een brief versturen naar de geselecteerde adressen en de bewoners enkele opties aanbieden, zodat er voor elke groep een passende route is. Bijvoorbeeld het aanbieden van een Thuisscan. Hiermee geef je bewoners snel inzicht in de prestaties van de woning en weten ze welke energiebesparing- en verduurzamingsstappen ze kunnen zetten. Na het invullen van een korte online vragenlijst over de woning en het huishouden en toestemming van het uitlezen van de slimme meter, ontvangt de bewoner binnen 5 werkdagen een analyse en een advies in de mailbox. Een andere optie is – eventueel in combinatie met een Thuisscan – deelnemen aan een bewonersavond waar de bewoner geïnformeerd wordt over de mogelijke stappen. Ook een afspraak maken met een energiecoach is een optie. Door de diverse opties af te stemmen op de behoefte van de bewoners en de gemeente, kun je voor iedereen de beste route vinden.

Meer weten?

Dit zijn nog maar een paar elementen uit de de NIP aanpak van BDH. Wil je meer weten of heb je vragen over hoe jij het NIP-proces kunt inrichten? Neem vrijblijvend contact op met Peter Wagener: peter.wagener@bdh-advies.nl of bel 06 51335966.